(مولانا مفتی محمد عیسیٰ خان گورمانی کی تصنیف ’’اعجاز الصرف‘‘ پر تقریظ)
بسم اللہ الرحمن الرحیم
نحمدہ ونصلی علیٰ رسولہ الکریم اما بعد!
بندۂ ہیچ مدان محمد سرفراز بعالی خدمت کافہ اہل علم از علماء عظام وطلبہ کرام عرض می کند کہ فہم قرآن مجید وحدیث شریف کہ از افضل قربات است ونیز مہارت پیدا کردن در لغت عرب عرباء بر بعض علوم آلیہ موقوف است وازیں علوم وفنون کہ موقوف علیہا اند یکے علم تصریف است کہ بے حفظ وضبط کردن آں فہمیدن اعجاز نظم تنزیل در مفردات وصیغ واظہار وادغام وحذف واثبات ومعتل ومضاعف ومہموز وصحیح وغیرہ مصداق کوہ کندن وکاہ برآوردن است وبسیارے از علماء حق قدیماً وحدیثاً در ہر لغت وزبان کتب مبسوطہ ومطولہ دریں علم نوشتہ اند کہ بعض بر مسائل ومہمات ایں فن مقتصر ودر بعض دلائل وبراہین ہم ذکر کردہ اند وبا امثلہ وشواہد آنہا را ثابت کردہ خدمتے عظم واحسان عمیم کردہ اند، شکر اللہ سعیہم۔ ع ویرحم اللہ عبدا قال آمینا۔
وازیں جملہ در علم تصریف کتابے وجیز لیکن در نفع عظیم اعجاز الصرف است کہ محبنا فی اللہ وباللہ وللہ مولانا حافظ محمد عیسیٰ صاحب ڈیروی در رمضان مبارک ۱۳۷۹ھ در مطالعہ ایں حقیر پر تقصیر وبر گناہان خود نادم آوردند چنانچہ حصہ وافر ومعتد بہ ازاں خود مطالعہ کردم وخیلے دیگر از مولانا موصوف شنیدم وبعدہ نظر وفکر حقیر بر ایں رسید کہ کتاب مذکور از بعض وجوہ بر اکثر کتب تصریف مزیت دارد زیرا کہ درو مسائل کثیرہ در صورت نظم جمع شدہ اند کہ حفظ آں آسان است وبرائے افہام آنہا تعبیر بسیار خوب ومختصر اختیار کردہ شدہ است کہ بعد از یاد گرفتن نظم مرد زیرک وفہیم زود نفع کثیر مے گیرد واز شرح آں بر ضوابط وقوانین اطلاع مفصل یابد ودر بعض مواضع تعبیر قانون بر نہجے عجیب بیان شدہ است کہ آں قانون بلا تردد وبغیر افزودن مقدمات لاطائلہ در دیگر مماثل آں جاری وساری وبر جزئیات خود حاوی ومشتمل است، چنانچہ در یعد وہم چنیں در قال وغیرہ واقع شدہ است کہ در غایت اختصار وجامعیت بیان شدہ است کہ ازیں تعبیر وحقیقت جملہ فروع وے نہ خارج ونہ منسلخ ومدار ایں بر ذوق واستقرا است ولکل مقام مقال۔ ع وللناس فی ما یعشقون مذاہب۔
وصیغ مشکلہ ودقیقہ کہ در کتاب عزیز وبعض در کتب حدیث آمدہ اند کہ معقول المعنی ہستند واثرے دارند بخوبی بطور مشق وتمرین حل کردہ شدہ اند بخلاف صیغ مخترعہ وایجاد کردۂ ظریفاں محض برائے تمرین وامتحان مثلاً ’’جوجو وسگ بچہ در ہوا بغبغو‘‘ ومانند آں کہ نزد بعض طلبہ مشہور ومتداول اند احتراز کردہ شدہ است کہ آنہا ہیچ اثرے وفائدہ ندارند، محض اختراع ورجم بالغیب اند۔ وصیغ واقعیہ نفس الامریہ را بمحنت شاقہ تلاش کردہ وحل آں بنمط متین بتعبیر حسین پیش کردہ شدہ است کہ بعد حفظ ووعی آں مبتدی را فائدہ عظیم حاصل می شود بمنہ وکرمہ۔
غرضیکہ راقم حقیر از بعض وجوہ ایں چنیں کتابے مختصر وجامع دریں فن تاہنوز ندیدہ است۔ اگرچہ در بعض مقامات در تعبیر ودر وضع قوانین ودلائل آنہا دیگراں را مجال سخن باقی است، مع ہذا فوائد آں بے شمار اند وعبارت آں مختصر وجامع تر۔ خداے بزرگ وبرتر مولاناے موصوف را ہمت داد کہ بسعی کثیر ایں کتاب را جمع کردند وبراے افادۂ طلبہ انتظام طباعت او نیز کردند فجزاہ اللہ عنا وعن سائر المسلمین وصلی اللہ تعالیٰ علیٰ خیر خلقہ محمد خاتم الانبیاء والمرسلین الذی لا نبی بعدہ ولا رسول وعلیٰ آلہ واصحابہ وازواجہ وجمیع امتہ الی یوم الدین، آمین۔
وانا العبد الاحقر ابو الزاہد محمد سرفراز
خطیب جامع گکھڑ ومدرس مدرسہ نصرۃ العلوم گوجرانوالہ
۲۳؍ شوال ۱۳۷۹ھ/۲۱؍ اپریل ۱۹۶۰ء